theme wordpress
مایکروسافت پروجکت

آموزش مایکروسافت پروجکت ۲۰۱۳

فصل اول: آشنایی با Microsoft Project 2013

معمولاً همه افراد در مقاطعی از زندگی خود با کار سازماندهی یک پروژه مواجه شده‌اند. این امر در محل کار معمول است: طرح‌ریزی کنفرانس‌ها و گردهمایی‌ها, تغییر محل دفترکار, معرفی محصولات جدید, احداث یک آسمان‌خراش, فرود در کره ماه, نمونه‌هایی از این پروژه‌ها هستند. اگر مسئولیت در کنارهم قرار دادن مجموعه‌ای از فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده برای رسیدن به هدفی خاص به شما واگذار شده است، Microsoft Project نرم‌افزار بسیار مناسبی برای شما است.
نرم‌افزار MS Project تصویر بزرگی از پروژه را در اختیارتان قرار می‌‌دهد که می‌‌توانید تمامی‌ جزئیاتی که برای رسیدن به هدف باید تکمیل شوند را در آن پر کرده و آنها را سازماندهی نمائید. بدون تردید ایده‌های خوب را خودتان باید فراهم نمایید اما Microsoft Project به شما کمک می‌‌کند تا با روشی سازماندهی شده، ایده‌ها و افکارتان را ثبت و آنها را به طرحی قابل اجرا تبدیل کنید.با Microsoft Project به سادگی می‌توانید زمان تکمیل هر فعالیت یا هر فاز از پروژه را تخمین بزنید و مطمئن شوید که می‌توانید پروژه را در موعد مورد مقرر به اتمام برسانید. در نهایت هنگامیکه اجرای پروژه آغاز می‌گردد, می‌توانید برنامه‌ریزی را با توجه به تاریخ‌های واقعی شروع و پایان فعالیت‌ها را بهنگام‌سازی نمایید, در این حالت Microsoft Project برنامه را دوباره محاسبه نموده و نشان می‌دهد که فعالیت‌ها تا چه اندازه زودتر یا دیرتر به اتمام رسیده‌اند.
در آخر شاید مهمترین مزیت استفاده از Microsoft Project این باشد که در طول مدت مراحل برنامه‌ریزی و انجام پروژه می‌توانید گزارش‌هایی که نشان‌دهنده برنامه و میزان پیشرفت کار است را چاپ کنید. همانطور که می‌دانید، اگر بیش از یک نفر در اتمام یک پروژه مشارکت داشته باشد، ایجاد ارتباط موثر , عامل اصلی و اساسی برای یک نتیجه مطلوب است .
در این‌ نرم‌افزار آموزشی شما با روش‌های‌ مختلـف‌ استفاده‌ از این نرم‌افزار که‌ یکی از قدرتمندترین‌ برنامه‌های‌ کنترل‌ پروژه‌ در جهان‌ به‌ شمار می‌رود، آشنا خواهید شد.اگرچه نرم‌افزار MS Project به همراه بعضی از پکیج‌های Office به بازار عرضه نمی‌شود و یک پکیج جداگانه دارد، اما در واقع به عنوان عضوی از مجموعه Microsoft Office به شمار می‌آید. اکنون این نرم‌افزار را نصب کرده‌ایم و می‌خواهیم آن را اجرا ‌کنیم. روی‌ دکمه Start کلیک کنید.منوی‌ فرعی All Programs را باز کنید.
منوی فرعی Microsoft Office را باز کنید.روی‌ گزینه‌ Project کلیک کنید.

[تصویر: 001.gif]

هنگامیکه‌ Project را اجرا می‌‌کنید در سمت چپ شما می‌توانید صفحاتی را که قبلاً اجرا کرده بودید را مشاهده کنید. در قسمت مشخص شده با کادر زرد نرم‌افزار Project برای شما نمونه‌هایی از صفحات را قرار داده که شما میتوانید با توجه به کار خود از آنها استفاده کنید. در قسمت مشخص شده با کادر آبی شما می‌توانید به صورت آنلاین از نمونه‌های موجود در اینترنت استفاده نمایید. این پنجره به تازگی در مجموعه نرم‌افزار‌های آفیس قرار گرفته است. برای شروع کار روی گزینه مشخص شده کلیک کنید.

[تصویر: 002.gif]

اگر از برنامه‌های Office شرکت مایکروسافت استفاده کرده باشید, متوجه شباهت زیاد این برنامه با آنها شده‌اید. همانطور که مشاهده می‌کنید، جدول Gantt Chart بصورت پیش‌فرض باز می‌باشد. در حال حاضر یک پروژه خالی بصورت پیشفرض در نمای Gantt Chart باز شده است. در نمای Gantt Chart تمام جزئیات کارهای پروژه قابل مشاهده میباشند.

[تصویر: 003.gif]

نمای‌ روند وظائف‌ (Gantt Chart View)، دارای‌ دو منطقه‌ اصلـی است‌: جدول‌ وظائف‌ و نمودار وظائف. ‌هنگامیکه اطلاعات‌ مربوط به‌ یکی از کــارهای‌ پروژه‌ را وارد می‌نمایید، در جدول‌ وظائف‌ که‌ در سمت‌ چپ‌ قرار دارد، اطلاعات‌ قرار می‌گیرند. این اطلاعات می‌توانند نام‌ کار، مدت‌ اجرای آن‌، تاریخ‌ شروع‌ کار و مشابه آن باشند. نمـودار وظائف‌ که‌ در سمت ‌راست‌ قـرار دارد، یک‌ نمایش‌ گرافیـکی از روند زمانـی و اشتراکی کارها به‌ شما نمایش می‌دهد.
نوار مشخص شده توسط کادر آبی که‌ در بالای‌ صفحه‌ نمایش‌ مشاهده‌ می‌کنید، Title Bar (نوار عنوان) نامیده‌ می‌شود. این‌ نوار نام‌ قسمتی از Microsoft Project که‌ شما در حال‌ کار با آن‌ هستید را نشان‌ می‌دهد و هنگامیکه ‌ شما با قسمت‌های‌ مختلـف‌ Microsoft Project کار می‌کنید، عبارت داخل‌ این‌ نوار تغییر می‌کند.
در سمت چپ نوار عنوان یک میله ابزار کوچک به نام Quick Access ‌قرار دارد. این میله ابزار شامل ابزارهایی است که زیاد استفاده می‌شوند. اکنون سه دکمه در این میله ابزار وجود دارد. روی دکمه مشخص شده کلیک کنید.

[تصویر: 004.gif]

در این قسمت لیست دکمه‌هایی که می‌توانید بر روی این میله ابزار قرار دهید نمایش داده شده است. اکنون در کنار سه گزینه Save، Undo و Redoعلامت تیک وجود دارد. در صورتیکه بر روی یکی از سه گزینه فوق کلیک کنید دکمه مربوط به آن از میله ابزار حذف می‌شود. در صورتیکه بر روی گزینه‌های دیگر کلیک کنید دکمه مربوط به آن گزینه بر روی میله ابزار اضافه می‌شود.

[تصویر: 005.gif]

در محلی خارج از منو کلیک کنید تا این منو بسته شود.

[تصویر: 006.gif]

قسمت مشخص شده دکمه File نامیده می‌شود. با کلیک بر روی این دکمه پنجره ذخیره فایل، باز کردن، چاپ و … باز می‌شود. در ادامه این نرم‌افزار آموزشی گزینه‌های موجود در این قسمت را نیز بررسی خواهیم کرد.

[تصویر: 007.gif]

قسمتی که با کادر قرمز مشخص شده است مجموعه ابزارهای Microsoft Project است. به این مجموعه Ribbon گفته می‌شود. Ribbon دارای چندین برگه یا قسمت است. اکنون بصورت پیش‌فرض برگه Task فعال است. در برگه Task ابزارهایی که از همه بیشتر استفاده می‌شوند قرار دارند.

[تصویر: 008.gif]

در صورتیکه به ابزارهای موجود در Ribbon توجه کنید مشاهده می‌کنید که این ابزارها در ۸ دسته قرار دارند. هر دسته شامل ابزارهای مرتبط به هم است.

[تصویر: 009.gif]

روی دکمه Font کلیک کنید.
روی دکمه مشخص شده کلیک کنید.

[تصویر: 010.gif]

در این پنجره می‌توانید به تمامی امکانات مربوط به Font دسترسی داشته باشید. روی دکمه Cancel کلیک کنید.

[تصویر: 011.gif]

ابزارهایی که بصورت کمرنگ در Ribbon نمایش داده می‌شوند، ابزارهایی هستند که هم اکنون نمی‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید. این ابزارها در شرایط خاصی فعال خواهند شد.
ما می‌توانیم تغییراتی درRibbon با توجه به نیاز خود ایجاد کنیم. برای انجام این کار روی دکمه File کلیک کنید.
روی گزینه Options کلیک کنید.

[تصویر: 012.gif]

گزینه Customize Ribbon را انتخاب کنید.

[تصویر: 013.gif]

در این قسمت می‌توانیم یک گروه جدید به Tab انتخاب شده اضافه کنیم یا یک Tab جدید ایجاد کنیم و ابزار‌های مورد نیاز خود را در این گروه یا Tab جدید قرار دهیم.
درصورتیکه هر کدام از جعبه چک‌ها را غیر فعال کنید آن Tab در صفحه اصلی نمایش داده نمی‌شود. روی دکمه Cancel کلیک کنید.

[تصویر: 014.gif]

در اطراف‌ هریک‌ از سلـول‌‌های‌ موجود در جدول‌ وظایف‌ که‌ انتخاب‌ شود، یک‌ کادر به‌ وجود می‌آید که‌ دارای‌ قابلـیت‌ تغییر اندازه‌ سلـول‌ است‌. روش‌ استفاده‌ از جدول‌ وظائف‌ در Microsoft Project، بسیار شبیه‌ صفحه‌ گسترده‌ موجود در نرم‌افزار Excel است‌.همانطور که قبلاً گفته شد، منطقه واقع در سمت چپ نمای روند وظایف می‌باشد.

[تصویر: 015.gif]

میله خاکستری واقع درمیان صفحه، میله جداکننده یا Divider نامیده می‌شود. این میله جدول وظایف را از نمودار وظایف جدا می‌سازد. همچنین با کمک آن می‌توان عرض جدول و نمودار را تغییر داد.

در منطقه واقع در سمت راست نمای روند وظایف, نمودار وظایف قرار دارد که قبلاً در مورد آن صحبت کرده‌ایم.

[تصویر: 017.gif]

این‌ قسمت، بردار زمانی مربوط به‌ نمودار وظائف‌ است و درست‌ مانند یک‌ تقویم‌ یا سررسید عمل‌ می‌کند. در نظر بگیرید که‌ این‌ بردار یک‌ خط‌کش‌ بی‌انتهاست‌ که‌ تمام کارها در آن‌‌ رسم‌می‌شوند، اما به‌ جای‌ واحدهای طـول، واحدهای‌ زمانی شامل هفته‌ – ماه‌ – روز – ساعت‌ به‌ کار می‌روند.برای استفاده کامل از Microsoft Project بهتر است از دستوراتی که داخل سربرگ‌های این برنامه قرار دارد استفاده نمایید. برای آشنایی با این سربرگ‌ها، هر یک از آنها را توضیح خواهیم داد.
محتویات سربرگ File شامل گزینه‌هایی برای ایجاد یک پروژه جدید یا باز کردن یک فایل پروژه از قبل ایجاد شده یا بستن پروژه باز فعلی می‌باشد. همچنین گزینه‌های دیگری نیز برای ذخیره‌‌‌‌‌سازی یا چاپ پروژه‌ها یا خروج از نرم‌افزار موجود است.

[تصویر: 018.gif]

در سربرگ Task گزینه‌های مختلفی برای عملیات متنوعی نظیر کپی, حذف، الصاق, جستجو, اتصال یا جداسازی کارها و غیره وجود دارد که بعداً با آنها آشنا خواهید شد. روی سربرگ‌ Resource کلیک کنید تا باز شود.
دکمه‌های موجود در سربرگ Resource به شما کمک می‌کند تا منابع مختلف را مدیریت کنید. منابع می‌تواند شامل انسان‌ها‌، تجهیزات و مواد مورد نیاز برای تکمیل پروژه باشد. روی سربرگ‌ Project کلیک کنید.

[تصویر: 019.gif]

در سربرگ‌ Project، گزینه‌هایی برای‌ نمایش‌ هریک‌ از وظائف‌ (Taskها) و اطلاعات‌ مربوط به‌ آنها و روش‌های‌ مرتب‌سازی‌ آن‌ اطلاعات‌ وجود دارد. همچنین‌ شما می‌توانید شمایل‌ خروجی (Layout) هریک‌ از وظائف‌ پروژه‌ را تعیین‌ کنید. روی سربرگ‌ View کلیک کنید تا باز شود.

[تصویر: 020.gif]

در سربرگ‌ View می‌توانید روش‌های‌ مشاهده‌ پروژه‌ها را از طریق‌ انتخاب‌ هریک‌ از نماهای‌ موجود تغییر داده یا عملـیات‌ گزارش‌گیری‌ از پروژه‌های در حال‌ حاضر را انجام‌ دهید. سربرگ Format را باز کنید.

[تصویر: 021.gif]

در این سربرگ می‌توانید روش نمایش متون, بردار زمانی, نوارهای وظیفه (Task bar) و خروجی مورد چاپ و نمایش را تعیین کنید . همانطور که‌ گفتیم‌، جدول‌ وظائف‌ نوعی صفحه‌ گسترده‌ شبیه‌ به‌ صفحات‌ گسترده‌ مورد استفاده‌ در Excel می‌باشد و به‌ سطرها و ستون‌های‌ مختلـف‌ تقسیم‌ می‌شود. به‌ محل‌ تلاقی هر یک‌ از سطرها و ستون‌ها، یک‌ خانه‌ یا سلـول‌ گفته‌ می‌شود. هر یک‌ از کارهای‌ مختلـف‌ پروژه‌ که‌ Task نامیده‌ می‌شود، در یکی از سطرهای‌ جدول‌ وظایف‌ قرار می‌گیرند و دارای‌ یک‌ شماره‌ می‌باشند که‌ این‌ شماره‌ در سمت‌چپ‌ جدول‌ قابل‌ مشاهده‌ است‌.
گاهی اوقات‌ پیش‌ می‌آید که‌ برای‌ انجام‌ یک‌ کار خاص‌ درMicrosoft Project نیاز به‌ راهنمایی داشته‌ باشید. برای این کار از گزینه sign in استفاده میکنیم. برای استفاده از این گزینه باید داخل سایت Microsoft عضو بشوید.
برای‌ بستن‌ یک‌ پروژه‌ باز شده، باید از دکمه‌ File گزینه‌ Close را انتخاب‌ نمایید. همچنین‌، برای‌ خروج‌ از محیط Microsoft Project کافیست‌ که‌ روی‌ گزینه‌ Exit از دکمه File کلیک کنید. روی دکمه‌ File کلیک کنید.

[تصویر: 022.gif]

روی‌ گزینه‌ close کلیک کنید .

[تصویر: 023.gif]

در این فصل، شما با محیط کار نرم‌افزار MS Project آشنا شدید. در فصل‌های بعد، شما را با انواع روش‌های ساخت و ویرایش یک پروژه فرضی آشنا خواهیم کرد. کاربر گرامی، شما اکنون در پایان این بخش قرار دارید،

[تصویر: 024.gif]

فصل دوم: راه اندازی فایلهای پروژه

به نرم‌افزار آموزش MS Project خوش آمدید. برای ایجاد یک پروژه راههای گوناگونی وجود دارد، اما در این قسمت به معرفی روش اساسی ایجاد یک پروژه خواهیم پرداخت. برای شروع کار می‌خواهیم یک پروژه ایجاد کنیم و سپس تنظیمات را داخل پروژه انجام دهیم. زمانی که شما برای اولین بار نرم‌افزار MSP را اجرا میکنید، در سمت راست صفحه چندین گزینه برای ایجاد یک پروژه جدید نمایش داده میشود که با توجه به نیاز خود می‌توانید از آنها استفاده کنید. اکنون ما قصد داریم یک پروژه خالی ایجاد کنیم، روی گزینه Blank Project کلیک کنید.

[تصویر: 001.gif]

با این کار یک پروژه خالی ایجاد شده است. نام این پروژه بصورت پیش‌فرض Project1 می‌باشد. شما میتوانید برای ایجاد یک پروژه جدید از کلید میانبر Ctrl + N نیز استفاده کنید. می‌خواهیم تاریخ شروع پروژه را تنظیم کنیم. روی برگه Project کلیک کنید. روی گزینه Project Information کلیک کنید.

[تصویر: 002.gif]

در کادر Start Date تاریخ شروع پروژه را باید وارد کنیم. تاریخ ۱/۶/۱۴ را تایپ کنید.
قسمت Current date تاریخ کنونی سیستم است. قسمت Finish date تاریخ پایان پروژه می‌باشد. همانطور که مشاهده میکنید قسمت Finish date غیر فعال است زیرا پایان پروژه با توجه به مدت زمان فعالیتها و وظایف بصورت خودکار محاسبه می‌شود. برای این که این قسمت را بصورت دستی تنظیم کنیم، روی منوی بازشونده Schedule From کلیک کنید.
روی گزینه project finish date کلیک کنید.

[تصویر: 003.gif]

همانطور که میبینید گزینه Finish Date فعال و گزینه Start Date غیر فعال شده است. در این حالت زمان شروع پروژه با توجه به زمان پایان تعیین شده و مدت زمان انجام پروژه بصورت خودکار محاسبه می‌شود.
قسمت Calendar برای تنظیم، تقویم پروژه میباشد. اکنون از تقویم استاندارد پروژه استفاده شده است. در برنامه کاری یا تقویم استاندارد انگلیسی روزهای کاری از دوشنبه تا جمعه و از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر با احتساب یک ساعت برای صرف ناهار میباشد. چون این پنجره برای هر پروژه مهم است شما می‌توانید در MSP تنظیم کنید تا هر زمان که یک پروژه جدید را ایجاد کردید ابتدا این پنجره نمایش داده شود. برای انجام این تنظیم روی دکمه OK کلیک کنید.

[تصویر: 004.gif]

منوی File را باز کنید.

[تصویر: 005.gif]

از منوی باز شده روی گزینه Options کلیک کنید.

[تصویر: 006.gif]

از پنجره باز شده روی گزینه Advanced کلیک کنید

[تصویر: 007.gif]

با فعال کردن گزینه Prompt for project info for new projects واقع در قسمت General هر بار که یک پروژه جدید ایجاد میکنید، پنجره اطلاعات پروژه نیز نمایش داده می‌شود. روی دکمه Cancel کلیک کنید.

[تصویر: 008.gif]

حالا قصد داریم این پروژه را با یک نام جدید ذخیره کنیم. منوی File را باز کنید.

[تصویر: 009.gif]

روی گزینه Save کلیک کنید

[تصویر: 010.gif]

به علت این که این پروژه یک پروژه جدید است بصورت خودکار پنل Save as برای ذخیره در یک فایل جدید باز میشود. حال باید محل ذخیره‌سازی را انتخاب کنیم که اکنون گزینه Computer انتخاب شده است. روی گزینه Desktop کلیک کنید.

[تصویر: 011.gif]

روی پوشه مشخص شده دابل کلیک کنید.

[تصویر: 012.gif]

حال میخواهیم نام پیش فرض تعیین شده برای این پروژه را تغییر دهیم. روی کادر مشخص شده دابل کلیک کنید.
در ادامه عبارت MyNewProject را بعنوان نام این پروژه وارد میکنیم. روی دکمه Save کلیک کنید.

[تصویر: 013.gif]

به قسمت مشخص شده با کادر توجه کنید. میبینید که نام پروژه از Project1 به MyNewProject تغییر پیدا کرده است.

[تصویر: 014.gif]

در این قسمت میخواهیم به بررسی کار با الگوها (Template) بپردازیم. با کمک الگوها شما میتوانید سریعتر یک پروژه را آغاز کنید. زیرا یک الگو می‌تواند شامل وظایف، منابع، تنظیمات و حتی مقادیری مانند مدت زمان کار و ساعات کاری باشد.
شما میتوانید به غیر از الگوهایی که مشاهده میکنید، از الگوهایی که در سایت ماکروسافت، یا توسط دوستان و همکاران خود ایجاد شده است استفاده نمایید. برای این کار از جعبه متن Search for online templates استفاده می‌کنیم و برای جستجو از کلمات کلیدی مانند construction project استفاده می‌کنیم. به طور مثال در ادامه عبارت construction project را در این جعبه متن وارد میکنیم. روی دکمه مشخص شده کلیک کنید تا عملیات جستجو آغاز شود.

[تصویر: 015.gif]

اکنون نتیجه جستجو با کلمات کلیدی construction project را مشاهده می‌کنید. دو الگو پیدا شده است که یکی از آنها تقریبا همانند آن چیزی است که ما به دنبال آن بودیم. برای استفاده از این الگو کافیست روی آن کلیک کنید. روی الگوی مشخص شده کلیک کنید.

[تصویر: 016.gif]

در پنجره باز شده شما میتوانید نام سازنده و کمی توضیحات در مورد الگو و تاریخ ایجاد را مشاهده کنید. روی کادر Start Date دابل کلیک کنید. اکنون تاریخ ۱/۶/۱۴ را به عنوان تاریخ شروع این پروژه تایپ کنید.روی دکمه Create کلیک کنید.

[تصویر: 017.gif]

همانطور که میبینید به راحتی توانستیم از یک الگوی آماده استفاده کنیم.
برای ذخیره الگو همانند پروژههای معمولی عمل میکنیم. ولی شما میتوانید تعیین کنید که به طور پیشفرض الگوها در کجا ذخیره شوند. روی منوی File کلیک کنید.

از منوی باز شده روی گزینه Options کلیک کنید.

[تصویر: 019.gif]

برای مشاهده خصوصیات ذخیره‌سازی، روی گزینه Save کلیک کنید.

در قسمت Default personal templates location شما میتوانید محل پیش‌فرض ذخیره‌سازی الگوها را تعیین نمایید. روی دکمه Cancel کلیک کنید.

[تصویر: 020.gif]

در ادامه این بخش میخواهیم یک فایل Excel که وظایف یک پروژه (Task) در آن وارد شده است را به نرم‌افزار MSP وارد کنیم.
در فایل اکسل روبرو یک لیست از وظایف (Task) را در اکسل وارد کردهایم. اگر درWorksheet نرم‌افزارExcel تیترها را وارد کنید به راحتی میتوانید آنها را به فیلدهای پروژه مرتبط کنید. در این صفحه یک Workbook نرم‌افزار Excel را مشاهده میکنید که اطلاعاتی در مورد وظایف در آن نوشته شده است. خط اول هر ستون تیتر آن میباشد. در این فایل اکسل به ترتیب کدهای WBS، نام وظایف، مقدار زمان تخمینی و مقادیر آنها را مشاهده میکنید. در ادامه می‌خواهیم این اطلاعات را در برنامه MSP وارد کنیم، روی دکمه Close کلیک کنید تا برنامه اکسل بسته شود.

[تصویر: 021.gif]

اکنون در نرم افزار MSP هستیم، روی قسمت مشخص شده از نوار لغزان کلیک کنید.

[تصویر: 022.gif]

روی گزینه New from Excel workbook کلیک کنید.

[تصویر: 023.gif]

روی منوی باز شونده مشخص شده کلیک کنید. از منوی باز شده گزینه Excel Workbook را انتخاب کنید.

[تصویر: 024.gif]

روی فایل اکسل مشخص شده دابل کلیک کنید.

[تصویر: 025.gif]

به دلیل اینکه فایل مورد نظر ما از نوع Excel Workbook میباشد، پنجره Import Wizard باز شده است. روی دکمه Next کلیک کنید.

[تصویر: 026.gif]

در صورتی که قبلاً از این ویزارد برای چنین فایلی استفاده شده بود و نحوه تبدیل را ذخیره کرده بودیم می‌توانستیم برای سادگی از گزینه Use existing map استفاده کنیم. اکنون گزینه New map فعال است. روی دکمه Next کلیک کنید.

[تصویر: 027.gif]

در این پنجره سه گزینه وجود دارد

:با انتخاب گزینه اول، اطلاعات در یک یک پروژه جدید ذخیره میشود.با انتخاب گزینه دوم، اطلاعات به انتهای یک پروژه موجود اضافه میشود.با انتخاب گزینه سوم، اطلاعات به یک پروژه موجود ادغام می‌شود.
در اینجا ما گزینه اول را انتخاب کردیم تا یک پروژه جدید ایجاد شود، روی دکمه Next کلیک کنید.

[تصویر: 028.gif]

در این پنجره باید نوع دادههایی که میخواهیم وارد کنیم را مشخص نمائید. در این مثال ما قصد وارد کردن Taskها یا وظایف را داریم. روی گزینه Task کلیک کنید.

[تصویر: 029.gif]

روی دکمه Next کلیک کنید

[تصویر: 030.gif]

در سمت چپ این پنجره فیلدهای فایل اکسل که شناسایی شده‌اند، نمایش داده شده است. در وسط نیز فیلدهایی که در MSP ایجاد خواهند شد را مشاهده میکنید. در قسمت Data type نیز نوع داده مشخص شده است. در این مثال MSP متوجه نشده است که ستون سوم فایل اکسل مربوط به کدام فیلد است. برای شناسایی دستی روی کادر مشخص شده کلیک کنید.

عبارت Duration را تایپ کنید.

[تصویر: 031.gif]

مشاهده می‌کنید که با تایپ دو حرف D و U عبارت Duration بصورت خودکار نوشته شده است. دکمه Enter صفحه کلید را فشار دهید.

در قسمت Preview شما میتوانید نتیجه خروجی را مشاهده کنید. روی دکمه Finish کلیک کنید.

[تصویر: 032.gif]

مشاهده می‌کنید که اطلاعات از اکسل به MSP انتقال یافته است. اما ستون WBS نمایش داده نشده است. برای نمایش این ستون، روی ستون Task Name کلیک راست کنید. از منوی باز شده روی گزینه Insert Column کلیک کنید.

[تصویر: 033.gif]

مشاهده میکنید که یک ستون اضافه شده و یک منو ظاهر شده است. عبارت WBS را به عنوان نام ستون وارد کنید.

[تصویر: 034.gif]

همانطور که میبینید ستون مورد نظر به نمایش در آمده است.

[تصویر: 035.gif]

اکنون در یک مثال دیگر قرار داریم و می‌خواهیم ساعات و روزهایی که کارمندان کار میکنند را با استفاده از تقویم کاری تعیین کنیم. زمان کارکرد کارمندان یک پروژه روی زمان شروع و مدت زمان پروژه تاثیر میگذارد. با استفاده از تقویم پروژه روزها و زمانهای کاری و غیر کاری را مشخص میکنیم. با توجه به اینکه کارمندان بصورت تمام وقت، نیمه وقت و شیفتی کار میکنند، شما میتوانید از چندین تقویم کاری استفاده کنید. اولین کاری که باید انجام شود ایجاد یک تقویم کاری برای کل پروژه است. برای تعریف یک تقویم برای تمام پروژه روی برگه Project کلیک کنید.

[تصویر: 036.gif]

روی دکمه Change Working Time کلیک کنید.

[تصویر: 037.gif]

در حال حاظر در تقویم استاندارد این پروژه قرار داریم(مشخص شده با کادر سبز). در این تقویم، روزهای کاری روزهای دوشنبه تا جمعه است (توسط کادر سفید مشخص شده است) و ساعات کاری از ۸ صبح تا ۱۲ ظهر و یک ساعت زمان ناهار و سپس از ساعت ۱ ظهر تا ۵ بعد از ظهر تنظیم شده است. برای مشاهده هفته کاری روی سربرگ Work Weeks کلیک کنید.

[تصویر: 038.gif]

در این قسمت میتوانید هفتههای کاری را مشاهده کنید. همانطور که میبینید یک هفته کاری وجود دارد که نام آن Default می‌باشد. برای انجام تغییرات، روی دکمه Details کلیک کنید.

[تصویر: 039.gif]

در این پنجره سه گزینه وجود دارد. گزینه اول برای این است که هفته کاری از زمانهای پیش‌فرض تعیین شده در تقویم استاندارد که در ابتدا دیدیم، استفاده کند. گزینه دوم برای تعیین روزهای غیر کاری و گزینه سوم برای تغییر ساعات روزهای کاری میباشد. در بخشهای بعدی این آموزش این موارد را بیشتر بررسی خواهیم کرد. روی دکمه Cancel کلیک کنید.

[تصویر: 040.gif]

حال میخواهیم یک تقویم جدید ایجاد کنیم. بهترین روش استفاده از یک کپی از تقویم استاندارد است. روی دکمه Create New Calendar کلیک کنید.

[تصویر: 041.gif]

در قسمت Name عبارت Office Eniac را تایپ کنید.

[تصویر: 042.gif]

فعال بودن گزینه Make a Copy Of نشان میدهد که می‌خواهیم از تقویم یک کپی تهیه کنیم. انتخاب گزینه Standard نیز نشان می‌دهد که می‌خواهیم این کپی از تقویم استاندارد باشد. روی دکمه OK کلیک کنید.

[تصویر: 043.gif]

در این پنجره نیز می‌توانید تغییرات لازم برای تقویم Office Eniac را اعمال کنید. روی دکمه OK کلیک کنید تا پنجره Change Working Time بسته شود.

[تصویر: 044.gif]

حال برای این که از تقویم ایجاد شده استفاده کنیم، روی گزینه Project Information کلیک کنید.

[تصویر: 045.gif]

روی منوی باز شونده مقابل Calendar کلیک کنید. در این لیست شما میتوانید تقویم‌های موجود را مشاهده نمایید. روی تقویم Office Eniac کلیک کنید.

[تصویر: 046.gif]

روی دکمه OK کلیک کنید

[تصویر: 047.gif]

روی دکمه Change Working Time کلیک کنید.

[تصویر: 048.gif]

همانطور که مشاهده میکنید تقویم Office Eniac به عنوان Project calendar یا تقویم پروژه اعلام شده است. در بخشهای بعدی روش تخصیص دادن یک تقویم به یک منبع یا resource را نیز آموزش خواهیم داد.کاربر گرامی، شما اکنون در پایان این بخش هستید،

[تصویر: 049.gif]

فصل سوم: ساخت وظایف

دانلود آموزش MS Project بصورت تعاملی و شبیه سازی شده

بعد از ایجاد تقویم حال نوبت به تعیین روزها و زمان‌های کاری و غیر‌کاری می‌رسد. برای این کار روی برگه Project کلیک کنید.

[تصویر: 001.gif]

روی دکمه Change Working Time کلیک کنید.

[تصویر: 002.gif]

در این مثال ما از تقویم Office Relo استفاده میکنیم. همانطور که مشاهده میکنید روزهای کاری با سلولهای سفید و روزهای غیر‌کاری با سلولهای خاکستری مشخص شدهاند. حال روی سلول روز ششم این ماه کلیک کنید.

[تصویر: 003.gif]

به قسمت مشخص شده توجه کنید. مشاهده میکنید که ساعات کاری برای این روز از ساعت ۸ تا ۱۲ صبح و ۱ تا ۵ بعد از ظهر است. روی برگه Work Weeks کلیک کنید.

[تصویر: 004.gif]

در قسمت Work Weeks برنامه کاری یک هفته را میتوانید مشاهده کنید. همانطور که میبینید برنامه یک هفته بصورت پیش‌فرض وجود دارد. وجود عبارت NA در قسمت Start و Finish به این معناست که تغییری در برنامه هفته کاری داده نشده است. با کلیک بر روی دکمه Details میتوانید جزئیات هر هفته را مشاهده کنید. روی دکمه Details کلیک کنید.

[تصویر: 005.gif]

همانطور که می‌دانید در تقویم میلادی جمعه یک روز کاری است. حال می‌خواهیم این روز کاری را به یک روز غیر کاری تبدیل کنیم. برای این کار روی روز جمعه کلیک کنید.

[تصویر: 006.gif]

به جدول مشخص شده توجه کنید. مشاهده میکنید که ساعت کاری بصورت کمرنک به نمایش در آمده است. برای اینکه این روز را از روز کاری خارج کنیم، روی گزینه مشخص شده کیک کنید.

[تصویر: 007.gif]

مشاهده میکنید که جمعه از روز کاری خارج شده است. حال میخواهیم ساعات کاری چند روز را تغییر دهیم. برای این ‌کار باید ابتدا روز‌های کاری مورد نظر را انتخاب کنیم. برای این کار روی روز مشخص شده با فلش سبز کلیک کرده (Monday) و تا روز مشخص شده با فلش قرمز (Thursday) Drag کنید.

[تصویر: 008.gif]

مشاهده میکنید که ساعات کاری در جدول به رنگ خاکستری به نمایش در آمدهاند. برای تغییر این ساعات، روی گزینه مشخص شده کلیک کنید.

[تصویر: 009.gif]

مشاهده میکنید که ساعات کاری از خاکستری به مشکی تغییر رنگ دادهاند و میتوانید تغییراتی را در آنها ایجاد کنید. روی ساعت مشخص شده دابل کلیک کنید.

[تصویر: 010.gif]

عدد ۶ را وارد کنید تا انتهای ساعت کاری از ۵ به ۶ تغییر کند. مشاهده میکنید که ساعت کاری تغییر کرده است. روی دکمه OK کلیک کنید.

[تصویر: 011.gif]

مشاهده میکنید که روزهای کاری از دوشنبه تا پنج‌شنبه و از ساعت ۸ تا ۱۲ و ۱ تا ۶ میباشد. در این شرایط مقدار ساعت کاری در هفته ۳۶ ساعت است. در ادامه باید تنظیمات محاسبات تقویم را بر اساس ۹ ساعت کاری در هر روز تنظیم کنیم. روی دکمه OK کلیک کنید.

[تصویر: 012.gif]

روی دکمه File کلیک کنید.

[تصویر: 013.gif]

روی گزینه Options کلیک کنید.

[تصویر: 014.gif]

از منوی سمت چپ گزینه Schedule را انتخاب کنید.

[تصویر: 015.gif]

در قسمت Hours per day ساعات کاری در یک روز نوشته شده است. به علت این که در این پروژه زمان پروژه خود را از ۸ ساعت کار به ۹ ساعت کار تغییر دادهایم، باید این مدت زمان را نیز تغییر بدهیم. روی کادر مقابل Hours per Day دابل کلیک کنید.

[تصویر: 016.gif]

عدد ۹ را تایپ کنید. برای تعیین ساعات کاری در یک هفته، روی کادر مقابل Hours per week دابل کلیک کنید.

[تصویر: 017.gif]

در این کادر میزان ساعت کاری برای یک هفته مشخص میشود. عدد ۳۶ را تایپ کنید.
روی کادر مقابل Day per week دابل کلیک کنید.

[تصویر: 018.gif]

در این کادر مقدار تخمینی تعداد روزهای کاری در یک ماه را مشخص میکنیم. عدد ۱۴ را تایپ کنید.
حال باید ساعات پیش‌فرض شروع و پایان کار در یک روز را تغییر دهیم. ساعت شروع کار را در قسمت Default Start time و ساعت پایان کار را در قسمت Default Finish time وارد میکنیم. زمان شروع نیازی به تغییر ندارد، اما زمان پایان از ساعت ۵ به ساعت ۶ تغییر کرده است. به همین جهت روی کادر مقابل Default end time دابل کلیک کنید.

[تصویر: 019.gif]

به علت اینکه زمان پایان کار ۶ بعدازظهر می‌باشد باید عبارت AM مقابل Default Finish time را به PM تغییر دهیم. روی عبارت AM دابل کلیک کنید.عبارت PM را تایپ کنید.اکنون تنظیمات به پایان رسیده است. روی دکمه OK کلیک کنید.

[تصویر: 020.gif]

میخواهیم یک ساعت کاری متفاوت برای تابستان ایجاد کنیم. روی دکمه Change Working Time کلیک کنید.

[تصویر: 021.gif]

روی سربرگ Work Weeks کلیک کنید.

[تصویر: 022.gif]

برای ایجاد یک ساعت کاری ابتدا باید یک نام وارد کنیم. برای این کار، روی سلول مشخص شده کلیک کنید.
در ادامه عبارت Summer 2014 را برای نام ساعت کاری مورد نظر وارد میکنیم.

[تصویر: 023.gif]

در قسمت Start باید روز شروع کاری مشخص شود. روی قسمت مشخص شده از ستون Start کلیک کنید.

[تصویر: 024.gif]

تاریخ ۶/۳/۲۰۱۴ را وارد کنید.برای تعیین تاریخ پایانی، روی قسمت مشخص شده از ستون Finish کلیک کنید.

[تصویر: 025.gif]

برای تعیین تاریخ مورد نظر،روی فلش منوی بازشونده کلیک کنید.دو بار روی دکمه مشخص شده کلیک کنید تا دو ماه به جلو برویم.

[تصویر: 026.gif]

روی روز ۲۹ کلیک کنید.

[تصویر: 027.gif]

به این نکته توجه کنید که نحوه نمایش تاریخ در این نرم‌افزار به صورت سال / روز / ماه میباشد.
اکنون مشخص کردهایم که هفته کاری به نام Summer 2014 از ماه ژوئن ۲۰۱۴ شروع و در آگوست ۲۰۱۴ به پایان برسد. حال می‌توانید با کلیک بروی دکمه Details ساعات کاری برای این محدوده را تغییر دهید. یک کار دیگری که می‌توان بر روی تقویم‌ها انجام داد ایجاد استثناء است. برای مثال میتوانیم یک روز خاص را بعنوان روز تعطیل تعیین کنیم. در ادامه می‌خواهیم روز ۴ جولای را تعطیل اعلام کنیم. روی سربرگ Exceptions کلیک کنید.

[تصویر: 028.gif]

روی سلول مشخص شده، در قسمت Name کلیک کنید.

[تصویر: 029.gif]

عبارت July4 را تایپ کنید. روی سلول مشخص شده از ستون Start کلیک کنید.

[تصویر: 030.gif]

روی لیست باز شونده کلیک کنید.روی دکمه مشخص شده کلیک کنید تا به صفحه ماه July برویم.

[تصویر: 031.gif]

روی روز ۳ کلیک کنید.

[تصویر: 032.gif]

حال روی سلول مشخص شده از ستون Finish کلیک کنید.

[تصویر: 033.gif]

روی لیست باز شونده کلیک کنید.روی روز ۴ کلیک کنید

. [تصویر: 034.gif]

روی دکمه Details کلیک کنید تا جزئیات را مشاهده کنیم.

[تصویر: 035.gif]

چون اکثر استثناها روزهای کاری می‌باشند که به روز‌های غیر کاری تبدیل شده‌اند نرم‌افزار MSP بصورت خودکار گرینه Nonworking را انتخاب کرده است. در MSP می‌توانید یک استثناء تکرار شونده نیز داشته باشید. برای مثال فرض کنید در دوره های زمانی ثابت می‌خواهیم جلساتی داشته باشیم. که این روز‌ها باید تبدیل به روزهای غیر کاری شوند. روی دکمه Cancel کلیک کنید.

[تصویر: 036.gif]

روی سلول مشخص شده از ستون Name کلیک کنید.

[تصویر: 037.gif]

در ادامه عبارت Qtr Meeting را تایپ میکنیم.روی سلول مشخص شده در ستون Start کلیک کنید.

[تصویر: 038.gif]

روی منوی باز شونده کلیک کنید.روی روز ۶ از ماه January کلیک کنید

. [تصویر: 039.gif]

روی دکمه Details کلیک کنید تا جزئیات را مشاهده کنید.

[تصویر: 040.gif]

به قسمت Recurrence pattern توجه کنید. در این مثال میخواهیم در اولین جمعه هر ماه یک قرار ملاقات بگذاریم. برای این کار، روی گزینه Monthly کلیک کنید

. [تصویر: 041.gif]

روی گزینه The کلیک کنید.

[تصویر: 042.gif]

روی منوی باز شونده مشخص شده کلیک کنید. روی گزینه Friday کلیک کنید

[تصویر: 043.gif]

روی کادر مشخص شده دابل کلیک کنید.

[تصویر: 044.gif]

عدد ۳ را تایپ کنید تا هر سه ماه یک بار جلسه برگزار شود. روی کادر مشخص شده دابل کلیک کنید.

[تصویر: 045.gif]

به علت اینکه میخواهیم ۱۲ بار این جلسه برگزار شود، عدد ۱۲ را تایپ کنید. مشاهده می‌کنید که تاریخ پایان نیز در قسمت End by بصورت خودکار محاسبه شده است. روی دکمه OK کلیک کنید.

[تصویر: 046.gif]

دوباره روی دکمه OK کلیک کنید

. [تصویر: 047.gif]

در ادامه این بخش به بررسی قسمت Options یا تنظیمات در MSP میپردازیم. در ادامه این بخش به بررسی قسمت Options یا تنظیمات در MSP می‌پردازیم. شما میتوانید نرمافزار MSP را به حالتهای مختلفی تنظیم کنید. توجه کنید که تنظیمات پیشفرض برنامه برای انجام اکثر کارها مناسب است. برای مشاهده و تغییر تنظیمات پیش‌فرض روی دکمه File کلیک کنید.

[تصویر: 048.gif]

روی گزینه Options کلیک کنید.

[تصویر: 049.gif]

در پنجره Options اولین سربرگ General است و اولین چیزی که در این برگه به چشم میخورد، User name و Initials میباشد. هنگام نصب نرمافزار این قسمت از شما پرسیده می‌شود که در واقع نام user کامپیوتر شما است. اگر این قسمت با User سیستم شما هم‌خوانی ندارد میتوانید به صورت دستی آن را تغییر دهید.
برای تغییر نحوه نمایش تاریخ، روی لیست بازشونده Date format را باز کنید.

[تصویر: 050.gif]

همانطور که میبینید ساعت و تاریخ به حالتهای مختلفی نمایش داده شده است که هر کدام برای شما مناسب است می‌توانید آنرا انتخاب کنید. در هرجا خارج از منو کلیک کنید، تا منو بسته شود.

[تصویر: 051.gif]

روی برگه Save کلیک کنید.

[تصویر: 052.gif]

در قسمت Save files in this format میتوانید تعیین کنید که به صورت پیشفرض پروژه با چه فرمتی ذخیره شود. به طور مثال فرض کنید شما با یک تیم کار میکنید که اعضای تیم از ورژنهای قدیمیتر استفاده میکنند. در واقع هر ورژن برنامه MSP با یک نوع فرمت ذخیره میشود. به همین جهت شما میتوانید تعیین کنید که فایل مورد نظر با چه فرمتی ذخیره شود. منوی بازشونده Save files in this format را باز کنید. اکنون می‌توانید فرمتهای مختلف ذخیره‌سازی را مشاهده کنید. هرجا خارج از منو کلیک کنید، تا منو بسته شود.

[تصویر: 053.gif]

در قسمت Default File location میتوانید محل پیش فرض ذخیره‌سازی پروژه را تغییر دهید. گاهی ممکن است شما بخواهید نرم‌افزار، عملیات ذخیره‌سازی را بطور خود‌کار انجام دهید. به این منظور با فعال کردن گزینه Auto Save every میتوانید تعیین کنید که نرمافزار هر چند دقیقه پروژه را بصورت خودکار ذخیره کند. همان طور که می‌دانید با فشردن کلیدهای Ctrl + O و یا Ctrl + S میتوانید به ترتیب فایلی را باز یا ذخیر کنید. اما شما میتوانید با فعال کردن گزینه Don’t show the backstage when opening or saving files میتوانید با فشردن دکمه های میانبر، به صورت خود کار به صفحه مورد نظر دست پیدا کنید. کاربر گرامی، شما اکنون در پایان این بخش هستید،

User Rating: ۳.۷۵ ( ۱ votes)
برچسب ها
نمایش بیشتر

محمد مهدی دولت آبادی

محمد مهدی دولت آبادی فارغ التحصیل رشته مهندسی نرم افزار کامپیوتر، بنیانگذار و موسس سایت نیکروسافت | تحلیل تخصصی نرم افزار در حال حاضر کارشناس حوزه فناوری اطلاعات شبکه بانکی هستم. سوابق و تجربیاتی نیز در حوزه برنامه نویسی،بانکهای اطلاعاتی و سیستم عامل دارم. نیکروسافت را به منظور اشتراک سواد کامپیوتری خود با سایر فعالان این حوزه راه اندازی نموده ام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن